Wijziging aanvragen

Zorgaanbieders, zorgverzekeraars en hun vertegenwoordigers kunnen bij de NZa een wijziging aanvragen in het dbc-systeem. Kijk voordat u een aanvraag indient of het verzoek al niet door iemand anders is gedaan. In het overzicht ingediende wijzigingsverzoeken publiceren we regelmatig een overzicht met ingediende wijzigingsverzoeken en de status daarvan.

> Wijzigingsformulier

Voor innovatieve zorg geldt een andere procedure, zie de beleidsregel innovatie op www.nza.nl.

Hoe gaat het aanvragen in zijn werk?

Zorgpartijen ervaren (veel) aanpassingen in het dbc-systeem als verstorend. Met branchepartijen van zorgaanbieders en zorgverzekeraars is daarom afgesproken dat alleen noodzakelijke wijzigingen worden doorgevoerd. De NZa kijkt daarom kritisch naar de noodzaak van een wijziging. Om dit goed te kunnen beoordelen, vragen we u wat het knelpunt is, waar u dit knelpunt ervaart (bijvoorbeeld in de zorgactiviteiten, diagnoses, zorgproducten en/of regelgeving) en wat de omvang van het probleem is, in aantallen patiënten en/of subtrajecten en omzet. Daarnaast vragen we met welke branchepartij (bijvoorbeeld FMS, NVZ, NFU, ZN, etc.) u het verzoek heeft afgestemd, en wat het resultaat is van deze afstemming.

Hoe beoordeelt de NZa uw verzoek?

De NZa beoordeelt het verzoek aan de hand van de beleidsregel toetsingskader. Tevens overlegt de NZa met branchepartijen en wetenschappelijke verenigingen over uw wijzigingsverzoek. Na verschillende consultatierondes besluit de NZa of uw verzoek, eventueel in aangepaste vorm, wordt doorgevoerd. Het totale traject kan veel aandacht vragen zodat een wijziging niet altijd in de eerstvolgende release wordt uitgeleverd.

Wat gebeurt er met uw aanvraag?

Na verzending van het wijzigingsverzoek ontvangt u een ontvangstbevestiging. Vervolgens controleren we of het formulier compleet is ingevuld en of uw verzoek is afgestemd met een branchepartij.  Als dit niet het geval is, wordt u per e-mail verzocht het formulier verder aan te vullen. We nemen uw aanvraag pas in behandeling als deze volledig is.

Meer informatie

Voor vragen kunt u terecht bij onze informatielijn. De informatielijn is op werkdagen telefonisch bereikbaar van 09.00 tot 17.00 uur op telefoonnummer 088-7708770. U kunt uw vragen ook per e-mail stellen via info@nza.nl.

Op de hoogte blijven

In het overzicht ingediende wijzigingsverzoeken kunt u de status van uw aanvraag volgen.

Ziekenhuiszorg informatie

Infomateriaal

Infomateriaal overzicht

Agenda

Er zijn geen items gevonden

Agenda overzicht

Zorginformatie

Innovatie

 

Informatie- en Contactcentrum

    • 088 - 770 8 770 (lokaal tarief)
    • Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
    Werkdagen 9.00 - 17.00 uur